torsdag 20. januar 2011

Blå sko og lykke

Jeg har lest ut ennå en bok av Alexander McCall Smith.
Dette er den sjuende boken i serien om Mma Ramotswe,
og den ligner på alle de foregående 6.
Det som er så herlig med denne serien er at man vet liksom
hva man får, og det er koselig lesing. Man ler litt av måten
de tenker på i Botswana, og hvor forskjellig livet deres
er fra livet her i Norge.


I denne boken kjøper Mma Ramotswes sekretær, Mma Makutsi seg
akkurat - blå sko. Hun har nemlig "skodilla" og har sikkert 2 andre par
med høyhælte sko. Hun stråler når hun har på seg de blå skoene,
selvom der er kjempevonde å gå i:-)
(Tenk å bruke penger på å kjøpe seg sko når man allerede har et par,
tenker Mma Ramotswe:-)
De to damene får selvfølgelig også endel å henge fingrene i,
som alltid på damenes detektivbyrå nr. 1.
Det dukker bla.a.opp en Kobraslange på kontoret til damene,
Mma Makutsi skal gifte seg, en lege gir pasientene sine dyr medisin
som ikke virker og en fugl skaper frykt i et viltreservat.

Dette er super "ikke tenke så mye" litteratur, og jeg
koser meg ennå med denne herlige damen.
Det er flere bøker i serien, og jeg skal
helt sikkert lese de også:-)

10 kommentarer:

Camilla sa...

Koser meg veldig med denne serien jeg også. Morsom, lun- og positivy om Afrika.

Pia sa...

De bøkene er fine! Lettleste og ender alltid godt!

Hildes Scrappeunivers sa...

Jeg har lest første bok i denne serien. Tusen takk for koselig hilsen hos meg i går :)

I dag ligger det en award til deg hos meg!

Klem

Elisabeth, innerst i veien sa...

Fikk med meg noen episoder da det gikk på tv i høst, fornøyelig.

Ingrid Tunheim sa...

Hei. Jeg har ikke lest noen av de bøkene, men syntes tv-serien om Damenes detektivbyrå nr.1 som gikk på NRK var en gled å følge med på. Håper det kommer flere.

Hjertebank sa...

Greit med lektyre som ikke er så "tung" noen ganger ja ;)

mammaKine sa...

Jeg har så og si aldri lest en hel bok ferdig! Skulle ønske jeg likte å lese. Det høres så koselig ut!
Håper alt står bra til :-)
Stor klem!

Mette sa...

Du ma lese de andre seriene hans ogsa som stort sett er lagt til Edinburgh. Jeg synes de er enda bedre. Du finner informasjon om dem pa websiden hans: http://www.alexandermccallsmith.co.uk/home/

Jeg bare eeeelsker serien om Isabel Dalhousie eller seriene om alle de rare personene i 44 Scotland Street. Jeg matte ga forbi huset sist jeg var i Edinburgh... ;-)

Har ogsa sansen for den korte serien om de rare professorene ved Institute of Romance Philology i Regensburg, men har til gode a begynne a lese den siste serien hans som heter Corduroy Mansions. Godt a ha noe til gode... :-)

lun humor.

ha en fin fredag.
klem Mette

Renate sa...

Høres koselig ut! Jeg har bare lest den første boken, og visste faktisk ikke at det var en serie. Men den likte jeg, så kanskje jeg må få tak i flere.
God helg!
Klem

Supersnuppa sa...

Denne serien liker jeg også godt. Har ikke lest den selv, kun hørt på lydbok på vei til jobb. Perfekt til det i allefall. Hiver meg på som følger jeg også!