tirsdag 18. januar 2011

Matmuffins med skinke og gulrot

Her er middagen vår idag - en middag jeg fant i denne herlige kokeboka.
Det er en kokebok for familien, hvor barn skal hjelpe til mest mulig.
Masse flotte oppskrifter jeg skal teste ut etterhvert.

I dagt sto altså matmuffins på menyen,
og småtten hjalp til. Han ble litt skeptisk da
jeg tok oppi gulrot, men da muffinsene var
ferdigstekte, så syntes nesten ikke gulroten
inni der. (heldigvis - for småtten har helt
panikk for gulrøtter, det er det bare
kaninene (og mamma) som spiser;-)


OPPSKRIFT:
1 STOR GULROT
5 DL HVETEMEL
2 TS BAKEPULVER
1/2 TS NATRON
1/2 TS SALT
2 DL REVET OST
1 PAKKE (CA 100G) KOKT SKINKE
4 SS NATURELL YOGHURT
3 SS OLIVENOLJE
3 EGG
2 SS MELK

  1. Sett ovnen på 200 grader.
  2. Skrell gulroten og riv den på den grove siden av rivjernet oppi en bolle. Ha hvetemel, bakepulver, natron, salt og revet ost oppi bollen også. Skjær opp skinkebiter og ha dem i.
  3. I en annen bolle blander du yoghurten, oljen, eggene og melken og pisker det litt sammen med en gaffel. Hell det over i den første bollen og rør alt raskt sammen.
  4. Fordel røra i muffinsformene og sett brettet på nest nederste rille i stekeovnen. Stek muffinsene i 18 - 20 minutter. La de avkjøles litt, men de smaker best når de er litt varme inni.
VEL BEKOMME!

Nå lurte jeg og lillesøs (som var på middag her idag) på hva som passet bra sammen med disse muffinsene, og hvis det er noen som har noen gode forslag, så taes de imot med TAKK:-)! Det ble nemlig litt tørt, selvom det var kjempegodt!
Småtten spiste faktisk litt han også - selv med gulrot i:-)

13 kommentarer:

Camilla sa...

Skal helt klart testes! Så og hørtes nydelig ut! Takk for tips!

Anonym sa...

Åh, de hørtes nydelige ut :) Det må prøves. Kanskje salat, chips, kutta grønnsaker eller kokte grønnsaker vedsiden av og hjemmelaget hvitløksdressing til?

Anonym sa...

Jeg har tenkt litt på hva en skal servere sammen med de, og har kommet fram til at dette kanskje er noe man heller serverer til noe annet? Som f.eks suppe? Takk for en koselig middag :) Gid-klem lillesøs

Lynetmor sa...

Hei, det så kjempe godt ut :-) Kanskje suppe til? Ha en fin kveld :-)

Camilla- casual living sa...

Så deilig ut. Matmuffins er det lenge siden jeg har lagd, takk for tips:) Vi pleier å ha salat til, eller ha muffinsen som tilbehør til suppe. eller bare oppi matpakkene som litt ekstra kos.

det er forresten også veldig godt å dyppe i litt rømme og tacosaus;)

nå ble jeg sulten.. mmmmm.

ha en fin kveld.

Bondekona sa...

Hei, første gang på besøk hos deg, jeg kommer nok igjen-i mellomtiden tar jeg med meg denne oppskriften.
Det så kjempegodt ut! Kanskje sammen med fiskesuppe eller kylling/nudelsuppe... Mmmm..
Heihå.
:)

June sa...

Heihei!:)
Enig med noen av de over her... sikkert kjempegodt til suppe eller forskjellig type salater. :)

Håper du har hatt en fin dag

klem

Ena sa...

Det så spennende ut! Også er det jo så viktig å ta barna med i matlagingen, stjerne i boka for deg :))
Suppe hørtes jo ikke helt galt ut som tilbehør. Ut ifra matplanen din så det ut som om dere skulle ha salat til, hadde dere det??
Klem fra Ena

Mona Christin sa...

Hei.

Dette så godt ut. Jeg er tilhenger av det enkle. Som flere skriver så ville jeg også servert salat ved siden av med masse cherrytomater og fetaost. Disse er kjempefin niste.

Klem Mona C

Barbros lille verden sa...

Mmmm, så gode de så ut!
Jeg stemmer for forslagene over her, enten disse som "hovedmåltid" med salat til, eller som tilbehør til suppe.
ha en strålende dag!
Klem fra Barbro

Bekka sa...

Så gode de hørtes ut - og ikke minst praktiske! Sikkert fine å fryse ned og ta frem ved diverse anledninger fremover også :)
Ha en fin onsdag!
Klem fra Bekka

Mette sa...

Synes dette hortes veldig godt ut - saerlig til suppe? Eller som alternativ til gryteretter - uten ris/poteter/pasta?

takk for tipset!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Den oppskriften så spennende ut, tenker det hadde vært godt med en enkel salat til. ☺