fredag 19. juni 2009

Fiskeboller

Idag hadde vi en av livrettene mine til middag - nemlig fiskeboller i karrisaus. Det har jeg fått hos farmor siden jeg klarte å spise selv. Hun lagde verdens beste karrisaus, jeg far lissom aldri til det lille ekstra syns jeg. Men, godt er det uansett, og småtten gafler i seg.
I Sverige har de sånne små bokser med fiskeboller (fiskebollene oppi er sånn mini de og:), de er perfekte til et måltid for meg & lillemann.
Slik lager jeg sausen:
Først smelter jeg ca en ss smør i kjelen.
Deretter tar jeg i karri og salt. (Litt på gefühlen)
Rører inn mel, slik at det blir litt klumpete.
SÅ heller jeg over kraften fra fiskebollene, tar det i flere omganger og lar det koke opp hver gang.
Etter det fortsetter jeg med helmelk og heller oppi litt og litt og lar det koke mellom hver gang.
Man tar så lenge som man vil, for at sausen skal få den konststensen som man ønsker.
Så legger man oppi fiskebollene, og lar det småkoke helt til fiskebollene er gjennomvarme.
Siden jeg er litt lat (og ikke gidder å se på at det tar T I D & koke potetene), så kjøper jeg poteter fra Fjordland. De er helt suverene og det tar 10-12 min å koke dem i vann. O G de er skrellet fra før;-)
Så da fikk jeg & lillemann et fiskemåltid idag og. (Trenger jo egentlig ikke skrive om at minstemann gikk berserk med karri'en som sto på bordet og gjorde måltidet sitt helt uspiselig... DA spiste han like godt av mamma sin tallerken... )
Nå har minstemann og mannen dratt på hytta, mens jeg skal på avslutning med jobben. Har ikke bestemt hva jeg skal ha på ennå... OG jeg må pakke litt til ferie, ettersom vi drar på mandag... Så da håper jeg dere har en strålende kveld alle sammen!!!

Forresten så har jeg FERIE!!!!! Sånn er det å være lærer. Sommeren er god mot oss. Og nå er det hele 8 uker til jeg skal på jobben igjen. I L I K E:-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med ferie!! :D
Selv har jeg en uke igjen!
Sommmeeeeerrrrrrr!

Størstepia sa...

Hihi, takk;-) Jeg skal NYYYYYYTE i fulle drag! Sees om noen uker søten!

Stine sa...

misunnelig på de ukene dine med ferie ja....:)

Kathrine H sa...

Fiskeboller i hvitsaus (som vi kaller det, selv om det er karri i sausen) er faktisk min favorittrett også; bare så synd at jeg aldri klarer å lage den like god som min mor. ;o)