tirsdag 28. september 2010

Drømmehjerte

Søndag kveld leste jeg ferdig denne herlige boka av Cecelia Samartin!
Boka handler om kusinene Nora og Alicia som vokser opp
sammen som bestevenninner. De bor på Cuba og syns
de lever det vakreste stedet i verden, helt til Fidel Castro
tar over tronen. Dagene blir værre og værre og etterhvert søker
Noras familie om utreisetilatelse til USA. Alicias far blir
kastet i fengsel og etterhvert skutt og drept fordi han er
imot Castro. Nora og familien bosetter seg i California og lever
etterhvert ganske andre liv enn Alicia og hennes familie som
bor igjen på Cuba. Alicia gifter seg og får barn med sitt livs kjærlighet
Tony, men datteren blir blind og etterhvert blir også Tony
kastet i fengsel. Nora finner drømmemannen i California og
nyter livet der, men klarer aldri å gi slipp på Cuba som sitt hjemsted.
De to kusinene brevveksler i alle år og forteller hverandre
om sine forskjellige liv.

En flott, men tragisk bok
- vanskelig å forestille seg at det var og fremdeles
er slik under Fidel Castros regime!
Anbefales på det sterkeste!

12 kommentarer:

hh sa...

Enig. Likte denne boka veldig godt. Jeg har også lest "Senor Peregrino" av samme forfatter, men da blei jeg litt skuffa, gitt!

Ruter & Hjerter sa...

Den boka er bare helt fantastisk! Grispende og rørende spesielt siste kapittel:) Har du lest Øya av Viktoria hislop? Den er enda bedre! Gled deg!

Camilla sa...

Enig! (Har blogget om boka flere ganger, ser jeg.) Dessverre er ikke de andre Samartin-bøkene like fine synes jeg.

Anbefaler også "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" av Jamie Ford-

God lesing videre!

tonje boganes sa...

Enig i at boka er flott! Liker godt bøkene hennes. De er lettleste og det er noe magisk over dem som du sier.
Ha en fin kveld
Klem Tonje

Barbros lille verden sa...

Åja, denne står på leselista!! Nå holder jeg på med Hjemkomsten av Victoria Hislop - grusom bok det og...
ha en fin kveld!
klem fra Barbro

susan`s side sa...

Den leste jeg i sommer i Italia og tårene trillet. Så at det blir en jente, det var gøy. Du får komme på 3D ultralyd på Volvat, vi har akkurat fått det nemlig.

Kristins rede sa...

Heisann!

Har lest alle tre bøkene av Samartin og fikk den siste, Mofongo, i posten forrige uke.
Har også lest Øya og Hjemkomsten.

Ha en fortsatt fin uke!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg liker spesielt godt bøker hvor handlingen er satt i et historisk perspektiv og man kan lære noe underveis. Denne har jeg myst på, håper å få lest litt mer under høsten.

Marianne sa...

Er så glad i den boka! Slukte den på et par dager! Ser du er igang med øya -også en av mine favoritter:)

God lesing:)
Og lykke til i give awayen!

Lykkeliten sa...

Den boken skal noteres på listen over bøker som MÅ leses foran peisen i vinter:) Takk for tips! Elsker bøker, men må innrømme at det har blitt lite lesning etter ungene ble født;) Går mest i ole brumm om dagen;P

Jeg har faktisk kjørt en del bil i det siste=D Det blir bare bedre og bedre:) Og siden vi lever enda, så kan det jo ikke være så galde;)

Ha en strålende dag!
Klem♥

Millemilla sa...

Holder på å lese denne boka nå jeg. Liker den kjempe godt!

Hurra!! Jeg ble din følger nr.100!!!

Ingvild B sa...

Jeg syns boken er nydelig! :)