søndag 5. september 2010

Pottetrening

I juni begynte vi så smått med litt pottetrening på den lille poden vår.
Vi hadde absolutt INGEN forhåpninger om at han skulle klare det og vi
tok av ham bleia kun når han var hjemme.
Potta hans, en Fisher Price Fun to learn potty, var kjempestas,
men han ville allikevel skjelden bruke den.
Den fungerer slik at når det kommer fuktighet på sensorene,
dvs tiss, så kommer det en fanfare og deretter en sang.
Dette skal være motivasjon for at barna har lyst til å fortsette å tisse på doen.

Da småtten skjønte hvordan det fungerte så ble det veldig stas å gå på den.
Men, han var ikke noen fan av å gå uten bleie.
Vi tvang ham aldri, og tok bare av ham bleia når det var greit for ham.
Derfor gikk juni veldig fort, og ikke noe spesielt skjedde.


I juli tenkte vi at han skulle gå mye naken på hytta og at det da var lettere
å slutte med bleie. Julivarmen kom liksom aldri, så det ble med tanken.
Vi fortsatte uansett å ta av ham bleia inni mellom og oppmuntret ham til
å tisse på potta eller så prøvde vi å sette ham på doen.
Fremdeles ingen særlig suksess...

I slutten av juli var vi på Gran Canaria, og der gikk han for det meste i
badeshorts. Vi tok ikke på ham badebleie under og han sa som regel
fra når han tisset. Der var doen veldig lav også, så han sto og tisset på
doen hver dag ;-)

Jeg tror han hele tiden har vært veldig bevisst på når
han tisset og når han måtte bæsje - for om han skulle bæsje,
så ba han om å få på seg bleia si. Vi nektet ham aldri det,
og prøvde heller å oppmuntre ham til å gå på do / potta & bæsje isteden.

Han fant ut at det var enkelt å nå opp til doen hjemme også,
og det var stas å stå å tisse likt som pappa ;-)
Gjennombruddet skjedde da han begynte i barnehagen i midten av august,
der så han at de fleste andre tisset og bæsjet på do,
og nå sa han hele tiden:
" Jeg er stor gutt jeg mamma, nå har jeg sluttet med bleie" !
*stolt mor*

Problemet var fremdeles bæsjing på do / potta...
Han holdt igjen og fikk veldig vondt i magen stakkar :-(
Vi klødde oss i hodet og lurte på når dette skulle slippe...

Vi fant ut at nå var det på tide å bestikke litt...
Så jeg tok ham med på lekebutikken, og han fikk velge seg en leke som han skulle
få om han var flink & bæsjet på do.
Vi endte opp med to ting; et puslespill med Karius og Baktus
og en "Mack" lastebil med et par biler fra Cars filmen.
Første gang han bæsjet på do fikk han puslespillet og det har han fremdeles helt dilla på ;-)
Allikevel ville han skjelden bæsje på do / potta.
Han holdt fremdeles igjen...
En ettermiddag så sa vi at han skulle få Mack bilen om han bæsjet på potta
(vi så at han hadde vondt i magen og han fløy rundt og rundt i stua og gråt...).
Da satt han seg ned og bæsjet bittelitt, hehe, og " Nå mamma, nå kan jeg få Mack vel"?
Og selvom det bare var litt, så måtte han jo få den! Det hadde jeg jo lovt!

Han var overlykkelig og lekte masse med Mack bilen. Allikevel så vi at han
fremdeles hadde vondt. Vi var oppe i 2 etasje og plutselig sa han:
"Mamma, du må hjelpe meg å bæsje på do!"

Og etter det så løsnet det. Han ville vise at han var flink å bæsje på do,
siden han hadde fått Mack lastebilen.
Forrige uke bæsjet han for første gangen på do i barnehagen og da falt det
en sten fra hjertet til ho mor;-)

I løpet av den tiden vi har øvet på å få småtten bleiefri,
så har han bare bæsjet på seg to ganger og tisset på seg 3 ganger.
Jeg vet jo selvfølgelig ikke, men jeg tror det er fordi vi ikke har
stresset ham på noen måte. Vi hadde heller ingen store forhåpninger
om at han skulle klare det i løpet av sommeren, det fikk bare bli
en bonus. Ergo; er ikke barna helt klare for å slutte med bleie,
så tror jeg at det er lurt å vente litt. Det er nok heller ikke lurt
å stresse de med det, og mase på at de må tisse på do hele tiden,
men at de tar det i sitt eget tempo.

Dette var min lille solskinnshistorie idag,
og både jeg og mannen er veldig stolt av den lille poden vår.
(Vi hadde uansett vært stolte av ham om han ikke klarte
å bli bleiefri i løpet av denne sommeren,
da hadde vi heller prøvd igjen litt senere)

PS: Det puslespillet og den Mackbilen er noe av det kjæreste han har.
Han leker masse med begge hver dag og jeg må si at jeg begynner å bli
en smule lei av å pusle Karius og Baktus, tihi ;-)

8 kommentarer:

Barbros lille verden sa...

Flinke gutten!!!! Det er rart med det, hva vi foreldre får stolthetsfølelse av. Husker så utrolig godt første gangen snuppa bæsja på do - hun STRÅLTE av stolthet, og utbrøt "æ klart det, mamma!!! Æ KLART det!!" Jeg sprakk jo nesten av stolthet! Hihi :)
Ha en herlig søndag!
Klem fra Barbro

Hildes Scrappeunivers sa...

Så herlig! Og så flink gutt!!! Det er vel ei god stund til vi kommer dit, men den morsomme doen skal jeg ha i bakhodet til da!

Ha en fin søndag.

Klem fra Hilde

Hildes Scrappeunivers sa...

Tusen takk for fantastiske råd!! Tar med meg hvert eneste ord :) Vi har reist masse før prinsen kom, og jeg har ingen planer om å slutte med det. Det blir nå utrolig koselig å reise med den lille da - første utenlandstur som familie :)

Klem

marie sa...

Flink gutt, altså!
Og makan, for en potte! Visste ikke at det fantes slike!! Minsten vår har også sluttet, noe som ikke helt har gått opp for meg:)
Godt for dere å ha en "bleie-pause" før nestemann kommer! Hvordan er formen nå?
Klem fra meg...

ELIN sa...

Så flink han er. Vondt å se når de holder gjen til de får vondt i magen. Med storegull måtte vi trene masse, vi hadde stor plakat av henne på do, men klistremerker premier som resulterte i leker etterhvert. Hun var litt over 3 år da. Lillegull ble bleiefri helt av seg selv i sommer uten at vi gjorde noenting, og hun er bare 2 :) Klemmer fra Elin

Hege sa...

Så flink da..og ingenting er bedre enn når de er motivert til det selv.

Ha en fin,fin kommende uke :o)

Hege

mona sa...

Så flink han er!!
Og takk for supre tips :) Det er nok enda en stund til vi begynner med noe aktiv pottetrening her, men det er jo greit å ha det i bakhodet..
Ha en fin kveld!

Linda S sa...

Flinke gutten din! Enig med deg i at man ikkje skal presse dei små til å begynne å sitte på do og sånne ting når dei ikkje er klare til det.