tirsdag 21. september 2010

Floridaturen del 2

Endelig kommer del 2 av 4 ukersturen vår rundt
i Florida og på cruise i Karibien.
HER ser dere del 1.
Dette innlegget er også lagt inn på Foreldremanualens månedstema,
nemlig REISE med barn. HER finner dere det innlegget.

Nå skal jeg skrive mer om turen rundt i Florida...
Etter cruiset dro vi til Miami og var der i litt over en dag.
Der ruslet vi på Miami Beach og vi gikk langs "The strip" på kvelden.
Kjendiscruise var vi også med på - der de kjørte rundt og pekte ut
kjendisenes hjem og ferieboliger:-)
Vi dro videre til Key Largo og Key West,
og småtten var kjempeflink.
Han sov uansett hvilket hotellrom vi var på og
spiste melk fra mammas pupp og prøvde også litt ny barnemat.
Han husker nok ikke så mye fra turen, men vi har da
foreviget ham ET PAR ganger på kamera
- sånn at han kan se på bildene når han blir større.
Vi filmet også masse!
Etter vi kom hjem lagde vi et lite album til ham,
med ett bilde fra hvert sted han var. Det står i bokhylla hans!
Vi reiste videre fra Key West til Naples - gjennom Everglades.
I Naples feiret vi nyttårsaften med stort felles fyrverkeri på stranden,
og småtten fulgte spent med på fargene på himmelen.
Ette Naples dro vi til Fort Meyers, og der hadde mannen tenkt at fruen endelig
skulle få lov til å sole seg litt, mens han, småtten og morfar gikk rundt og gjorde unna
litt sightseeing.. Da vi våknet opp i Fort Meyers til 6-7 grader var ikke det noe
alternativ allikevel:( Typisk min flaks.
Vi måtte kle på oss i flere lag, for vi hadde jo ikke med  så mye varme klær.
Småtten ble pakket inn i pledd og vi dro det helt opp til nesen
på ham stakkar. Han nektet selvsagt å ligge under der med armer og ansikt, og det resulterte i rød nese og
meget kalde små hender. Se bildet nederst i midten under her...
Vi var nemlig uheldige med å treffe på et kaldt lufttrykk som gjorde at fontenene
frøs og bilene kjørte av veien tidlige morgener.
Det hadde ikke vært så kaldt der på flere tiår...
Vi dro nå iallefall videre mot Tampa, og der skulle jeg også få lov til å kose
meg på stranden i Clearwater beach. Det var ikke spesielt mye varmere der,
så det ble med en tur ut for å titte på den vakre stranden.
Helt fantastisk strand!!! Igjen:
TYPISK MIN FLAKS...
Vi dro uansett vær innom Bush Gardens (som er en fornøyelsespark)
og på vei mot Orlando dro vi innom Fantasy of Flight. Mannen som er mer eller
mindre sykelig opptatt av fly, koste seg gløgg ihjel der. Han klarte til og med å lure
pappa opp i et åpent gammelt fly.


Mens pappa dro hjem etter 3 uker, tok vi andre fly ut til Bahamas.
Der var vi i 3 begivenhetsrike dager.
Småtten var på besøk på Atlantis, et helt E N O R M T hotell med div faciliteter,
hvor vi var innom flere av dagene (det tok tid å komme seg rundt hele området).
Det var ikke helt billig å bade der, man betalte nemlig $55 pr. pers
for å benytte seg av den oppbygde stranden og bassengene der inne.
Det må sies at det var en fantastisk opplevelse - bare akvariene med haier
og rokker var utrolig stemningsfulle og flotte!
Da vi satt småtten ned i Atlantis-stolen under her så gikk det et
"awww" gjennom den amerikanske folkemassen, hehe:-)
Vi rakk også en dagsutflukt til Harbour Island da vi var på Bahamas,
vi tok katamaranbåt og det tok et par timer.
Småtten sov omtrent hele turen (begge veier).
Dessverre kom det et HØLJEREGN uten like mens vi var der,
så vi satt ganske lenge på en herlig liten café og pratet med andre turister.
For å komme oss fram på øya leide vi golfbil,
som var det eneste fremkomstmiddelet der ute.
Småtten satt på fanget mitt med store øyne
og var veldig fornøyd med sightseeingen;-)
Vi besøkte også Bacardifabrikken på New Providence
(øya som Nassau, hovedstaden, ligger på,
og småtten så ut til å like de litt sterkere sakene:-)

Etter 3 dager på Bahamas fløy vi igjen tilbake til Orlando
og avsluttet turen der med 4 flotte dager.
Vi bodde på
Hard Rock hotellet som ligger ved Universal studios,
og det var et helt fantastisk flott hotell. Vi storkoste oss der!
Småtten hang med både på Universal Citywalk, Downtown Disney
(en liten "by" Disneykonsernet har bygget midt mellom alle parkene sine,
med masse butikker og restauranter og med Disneymusikk i gatene:-)
og selve Epcot Centre.
Epcot var en kjempeopplevelse, og det var null problem å ha med småtten der.
Det var ganske dyrt å gå inn der, så det ble med den ene
av de store parkene i Orlando.
Vi var der en hel ettermiddag, og kl 00 skyter de opp et enormt fyrverkeri.
Småtten sov som en sten i vogna mens vi sto og ble bergtatt...
Vi var innom den Norske paviljongen og spiste skolebrød på Kringla bakeri,
vi var innom Nemo's verden og der var småtten med på en karusell også;-)
Det er lagt opp til å ha med barn, så stellerom var det plenty av
- og folk dullet og dillet med lille gutten vår! Absolutt verdt et besøk!

Ellers på turen ble det litt shopping...
Jeg må spesielt nevne Sawgrass Mills - et vannvittig stort
kjøpesenter på utsiden av Ft. Lauderdale,
som var flere km stort. (Jeg tuller ikke!)
Og selvfølgelig alle outlet malls'ene i Orlando.
Det var bare å GO CRAZY!!!
Babybutikker var det flusst av og jeg storkoste meg med å shoppe til småtten.
Jeg må trekke fram butikker som OshKosh 'Bgosh & The Childrens Place
hvor jeg handlet MYE til den lille gutten min.
Mannen & jeg fikk mest dilla på Abercrombie & Fitch
+ at ho mor kjøpte seg 3 par Nike Shox sko.
(Jeg fikk 3 par til samme prisen som et par hjemme...)

Vi var innom 8 Hard Rock Caféer og 3 Hard Rock hoteller og småtten hang med hele veien:-) Han var storfornøyd bare han fikk litt pupp innimellom han:-)

Baggasje er vel nesten et helt innlegg i seg selv,
så jeg skal la være å skrive om alt tøyet vi hadde med,
jeg lar disse bildene tale for seg selv...
Vi hadde nemlig 7 kolli med oss (8 hvis vi innkl. småtten)
og det var litt av en logistikk hver gang vi skulle 
pakke oss inn og ut av hoteller...
Herlig bilde av undertegnede - jeg ville bare illustrere hvor mye baggasje
vi hadde med - hvis dere ser bak hodet mitt,
så ligger vogna klint opp i nakkestøttene:-)
Bilstolen hadde vi med, ettersom vi skulle så mye fram
og tilbake med fly og cruisebåt. ( Og bytte leiebiler)
Også visste vi jo hva vi hadde med,
istedenfor å få et halvgreit sete til småtten der vi leide bil.
Noen leker hadde vi også med, som han kunne bite på eller lage lyd med;-)

Heldigvis hadde småtten godt sovehjerte fremdeles,
og han sovnet stort sett overalt.
De er nydelige sånn i den alderen!

Ellers møtte han alligatorer langs Everglades - selvom han ikke så videre imponert ut;-)
Selvfølgelig måtte han også prøve en Corvette i en "LITEN" Toys 'r' us...

Vi hadde med oss lite av bleier og stæsj til småtten (bare til de første dagene),
så vi fant en Babies 'r' us dagen etter landing.
Der bunkret vi opp med bleier, soltelt, mer solkrem, baby feeder osv.
Dessverre måtte vi også innom legen på båten,
da småtten fikk en meget kraftig forkjølelse
og hostet til han kastet opp flere ganger om dagen stakkar...
Vi lærte iallefall det å kle på ham litt mer når vi brukte AC...
Av legen fikk vi hostesaft og forsikring om at han kom  til å bli frisk snart.
Jeg syns det holdt på i en evighet, men det varte sikkert bare
1 - 1 1/2 uke. Ikke noe gøy på ferie for å si det sånn!
Det var veldig greit å "ha med maten" til småtten,
ble han sulten eller tørst, så var det bare å finne et egnet sted for amming.
Badingen tok vi der det passet, f.eks som i
denne vasken på hotellerommet vårt i Key West:-)
Det siste bildet er fra da vi landet på Gardermoen
midt i januar - med mange minusgrader.
NOE sjokk med t-skjorte for å si det sånn;-)
Vi hadde en helt fantastisk tur og vi anbefaler alle som har mulighet til å reise i barselspermisjonen om å gjøre det!!!

Håper dere fikk noen flere gode tips og råd!

10 kommentarer:

Line sa...

SÅ koselig blogg du har!! Spennende med ultralyd i morgen da!! Tenker du er spent. Selv har jeg to gutter, og venter tredjemann om 8 uker!!! Titter innom deg snart igjen jeg. KLem Line (linelykkelig.blogspot.com)

Stine sa...

Er så koselig å lese og se bildene om turen deres igjen... blir litt sentimental over hvor fort tiden flyr! Tenkt så stor han har blitt alt! Har veldig lyst på en sånn ferietur snart jeg altså... hihi, vi lever jo mer eller mindre på ferie nå... men sånn ferie... usa ferie..og cruise... det er noe spesielt det da!! Fikk du forresten meldingen min igår? om Primark? Hihi, gleder meg VELDIG til å besøke den butikken! Kos dere på UL imorgen da!!! Gleder meg til å høre hvordan det var!

tonje boganes sa...

Veldig kjekt å lese om turen deres og se alle de koselige bildene. Synes bildene av småen da han sov var så søte! Nydelig liten gutt.
Ha en fin kveld
Klem Tonje

Hildes Scrappeunivers sa...

Akk så herlig! Vi var også på flere av stedene dere var i Florida da vi var der i fjor sommer!

Ha en fin fin dag!

Klem

Ena sa...

Virker som en utrolig innholdsrik og morsom tur for den lille, ganske nybakte familien :) Tenker det var mye planlegging ;) Lykke til på ultralyd i morgen :)
Klem Ena

Fru Mæla - Mer enn bare ord - sa...

Wow!! Ble litt misunnelig nå ja!! :) Har veldig lyst å reise dit!! :) Lykke til på UL i morra!!

SV: Vi koste oss masse :) Alle sammen. Hehe, føler ikke akkurat jeg er kjendis akkurat men :P

Mona Christin sa...

Moro å lese om turen deres. Dessverre er jeg ferdig med barselperm i dette livet. Hehe...

Lykke til i morgen. Skal du spørre om det er gutt eller jente? Ille spent jeg altså.

Klem Mona C

Ida sa...

Wow! Dere gir jo det å reise med barn en helt ny mening! Så utrolig mye dere har fått oppleve fordi dere tør og reise med en baby. Jeg tror nok ikke det hadde gått her hjemme;-) Var en smule overnervøs mamma i starten kan du si:-P

Gleder meg til å høre om flere turer, og MASSE lykke til på ul i dag. Det er stort å få se babyen for første(?) gang. Jeg holder en knapp på gutt, men jeg har tatt feil mange ganger før - på meg selv inkludert;-)

Ha en super dag!

Klem

Klem

Lisas hjem og skatter sa...

FOR en opplevelse!!! det så ut til at dere stoooooorkosa dere :) minner for livet og så gøy at dere fikk foreviget det med så mange fantastiske bilder! Jeg ble iallefall fristet til å reise!!! :)

ha en nydelig dag!

klem/Lisa

June sa...

Kjempefine reiseskildringer!:)
Og veldig stilig bilde det med sanden gjennom fingrene!!:)