fredag 28. mai 2010

Uvitenhet

Jeg har nå sittet å lest mange artikler i nettavisene, og påfølgende kommentarer.
Det som slår meg er at mange er sinna og irriterte på lærerne (og andre streikende) fordi de streiker.
Jeg kan skjønne de som sliter med barnepass pga stengte barnehager og skoler, og på de det går utover på sykehus / gamlehjem.
Det jeg syns er rart er alle de sinna kommentarene fra "mannen i gata", hvor de høvler over oss som er tatt ut i streik. Jeg mener at disse ikke har satt seg ordentlig inn i konflikten og hvordan vi streikende har det.
Jeg har ikke bedt om å bli tatt ut i streik jeg, det er noe Utdanningsforbundet har bestemt. Jeg måtte levere nøklene mine før jeg dro fra jobb igår, og kommer ikke inn på skolen og kontoret mitt før konflikten er løst.
Klassen min har avslutning på tirsdag og har øvet og øvet på danser og sanger, og de gledet seg masse! Avslutningen blir nok ikke noe av og mange av elevene mister den opplevelsen. Jeg har mange prosjekter på gang i klassen, og disse er det ikke sikkert jeg får avsluttet dette skoleåret:-(

Jeg mener at folk som ikke vet hva de snakker om ikke skal slenge dritt. Jeg syns det blir smålig og dumt. Skjønner at de er frustrerte for at de er satt i en vanskelig situasjon, men det hjelper ikke å la det gå utover oss. Det er ikke vi som har bestemt det.

Vennelig hilsen en streikende!

Les om hvorfor det ble streik HER.

Her er et par "fine" kommentarer jeg fant på VGnett...
 "Stakkars mennesker, forstår dere ikke at dere biter dere selv i baken? Det må snart bli slutt på GRÅDIGHETEN deres"

"Enighet i staten om 3,3%.(Burde egentlig ikke hatt noen ting).Deretter opplever vi at kommuneansatte anser at de er verdt enda mer.Helt utrolig.Kommunene er jo omtrent konkurs så økte lønnskostnader må nødvendigvis gå ut over noe.Kanskje på tide å være noe mer moderate og heller være fornøyd med at man har en trygg jobb."

12 kommentarer:

ELIN sa...

Huff så smålige folk er. Jeg støtter fullt opp om de streikende og synes det er flott at de gruppene kjemper sin sak for høyere lønn, for de er vel verdt det! De fleste klarer da greit å få til ordninger for en liten stund. Skjønner det er trist med avslutninger og slikt som muligens blir avlyst, men dere får prøve å ta det igjen. Det er liksom ingen tid som er optimal for dette tror jeg. Ikke ta deg nær av kommentarene. Nyt helgen, og ha en flott Grand Prix helg (dersom du ser på det :) Klemmer fra Elin

FruLisa sa...

LATTERLIG de "fine" kommentarene. Jeg mener dere burde hatt mye høyere lønn, både dere i skole og helse. Er det noen som gjør en viktig jobb er det jo dere!! Jeg er en av de som jobber innen IT og vi tjener uforjent mye til å "sitte på ræva" foran en skjerm. Vi har ikke et slik samfunnsansvar som dere har! Dere skal jo sørge for at det "blir noe" av de ungene vi bringer til denne verden.

Jeg heier på dere og håper dere får den lønna dere FORTJENER! Det gjør dere nok ikke, men jeg håper dere er på vei.

GO GIRL!

klem lisa, som kjente hun kunne bli engasjert!

Anonym sa...

La de enkelte skoler og sykehus måtte overby hverandre for å skaffe folk så vil dere se en lønnsutvikling dere av en annen størrelsesorden. Ulempen er at det kan gå mer opp og ned og medføre større forskjeller, oppsigelser i nedgangstider osv. Men slik er det i de mannsdominerte yrkene dere sammenlikner dere med som f.eks IT bransjen. Så vil man ikke ha det slik så må man nesten godta litt lavere lønn.

Ena sa...

Hei igjen :)
Jeg fikk tilsendt Stavanger Aftenblads "Pluss", hvor det sto om en journalist som hadde påtatt seg oppgaven å undervise en ungdomsskoleklasse. I innledningen skriver han: "Alle mener noe om skolen. Og jo mindre de vet, jo sterkere mener de." Tror vi kan si oss enige der ja!

Er så enig med ELIN og FruLisa, alle har rett på en jobb altså og god lønn, men lærere og helsevesen gjør en så vanvittig viktig jobb. Utdanningen er lang, og alt i alt tilsvarer ikke lønnen til dette i det hele tatt.

Lykke til som streikende, så får vi håpe det blir tid til avslutningen ved en senere anledning...

Klem fra Hanne

Karen i hagen sa...

Lykke til! Mange av oss andre kan sitte på et kontor med lukket dør når vi jobber. Vi forholder oss stort sett til voksne mennesker.
Dere gir av dere selv, dere viser omsorg og oppmuntrer. Og dere må være på giversiden det meste av dagen.
Dere er verdt en lønn som står i forhold til utdannelsen - og en krevende arbeidsdag.
Håper dere får tatt igjen avslutningene med elevene. Sier ikke det nok om engasjement at lærere selv faktisk er mest opptatt av om elevene får avslutningen av året som de hadde planlagt?!?

God helg:)

Line! sa...

Fint innlegg, og kanskje en liten oppvekker til de uvitene der ute! =)
Du får prøve å gjøre det beste ut av det, men jeg forstår godt at det føles frustrerende!
God helg!

Lynetmor sa...

Hei, skjønner at du er frustrert. Sitter og lurer på selv også om jeg blir tatt ut i streik til uka. Ha en fin helg :-)

Ingvild B sa...

Ja, det er utrolig hva enkelte klarer å lire ut av seg....
Mangel på kunnskap!
Håper dere får tatt igjen de planlagte aktivitetene.
Det er jo bare 3 uker igjen til sommerferien også nå.

You go girl! Goooooood helg!

Klem

Mona sa...

Folk tenker,sier og gjør så mye rart.de setter seg ikke helt inn i situasjonene før de skriker ut..ikke ta no av det de sier til deg:)
bloggen din er like flott som vanlig,ser ihvertfall ut som om dere hadde en helt topp pinse:)

Håper alt står bra til:)
ha en super flott helg:)
Klemmer:)

Barbros lille verden sa...

Amen to that! Veldig bra at du skriver et innlegg som ser det fra en annen vinkel :)
Takk for koselig hilsen hos meg, så hyggelig at du vil følge bloggen min :)
ha en strålende helg, håper det løser seg så elevene får hatt avslutningen sin!!
klem fra Barbro

Anette sa...

Nei,de vet jo virkelig ikke hva de snakker om!! Æsj jeg blir irritert!

Får håpe det går fort over og at den ender på en god måte:)

Og ikke minst hadde det vært koselig for klassen din om de fikk en avsluttning da..

June sa...

Off, stakkars klassen din! Fikk skikkelig vondt av de nå. Ikke får avslutningen sin som planlagt!
Håper virkelig det ordner seg. føler med dere!:)