tirsdag 11. mai 2010

Camilla Läckberg

Her kommer et helt innlegg dedikert en av mine favorittforfattere;
CAMILLA LÄCKBERG.
Har nemlig lagt merke til at mange som kommer innom
bloggen min søker akkurat på denne dama.
Og det skjønner jeg jo godt, for hun har jo skrevet mange fantastiske bøker;-)
Det de fleste har søkt på er rekkefølgen i bøkene hennes, så her kommer de i stigende rekkefølge.

1. Isprinsessen.
Denne kom ut i 2002 i Sverige, men kom ikke hit til Norge før 2008.
Dette er første boka vi møter Erica Falck og Patrik Hedström, og det er i denne boka disse to først møter hverandre også. Handlingen foregår i Fjällbacka, som for øvrig er Camilla Läckbergs hjemsted, et idyllisk svensk feriested ikke langt fra Strømstad og Tanum.
En gammel venninne av Erica er savnet og som nyskjerrig journalist, leter hun seg fram til hemmeligheter og graver fram mye...

2. Predikanten.
Litt romantikk er det i denne boka, i tillegg til krim selvfølgelig!
Boka starter med at en liten gutt er ute og leker, og kommer over et nakent lik.
Her er det mange gamle synder som kommer ut og fram, og enda flere døde mennesker...

3. Steinhuggeren.
Her har akkurat Erica og Patrik fått ei lita jente, og Erika har fødselsdepresjon.
Ei jente på 7 år blir funnet død i havet, med aske og ferskvann i lungene. Også flere andre barn blir forsøkt drept med aske...

4. Ulykkesfuglen.
Marit Kaspersen kjører av veien og dør. Hun rører aldri alkohol, men har allikevel 6,1 i promille...
Flere mennesker rundt om i Sverige har dødd på omtrent samme måte, med høy promille, og politiet i Tanumshede prøver å nøste sammen saken.

5. Tyskerungen.
Erica finner en koffert på loftet med gamle ting som tilhørte moren hennes. Der ligger det dagbøker, en tysk medalje og en babygenser med blodflekker...
Erica blir nyskjerrig og sjekker opp dette og mennesker dør på hennes vei...

6. Havfruen.
Magnus Kjellner blir funnet fastfrosset under isen, og hans venn Christian Thydell har fått anonyme trusselbrev. Erica snuser seg fram her også, og hjelper politiet i Tanumshede igjen.

7. Fyrvokteren.
Dette er hennes foreløpig siste krimbok (men hun har en ny på trappene også altså;-).
Har ikke lest denne selv ennå (den står høyt på ønskelista til bursdagen min;-), så her skriver jeg bare det jeg har lest om den på nettet.
En kvinne som har vokst opp på en liten øy utenfor Fjällbacka, kommer flyttende tilbake med sin lille sønn. Hun flykter fra ett eller annet, men hva det er, får vi nok ikke vite før vi leser boka;-)

Om dere lurer på noe mer, så har Camilla sin egen nettside og der inne finner dere også bloggen hennes.
Her kan dere lese hva Wikipedia skriver.
Kos dere og nyt Camilla Läckberg sine bøker!


PS: Har lånt alle bildene fra GOOGLE, BOKKILDEN & GYLDENDAL!

9 kommentarer:

FruLisa sa...

Smart innlegg - det er av og til vanskelig å finne en god oversikt over bøker i serier:-) Jeg begynte på en bok, men så kom Sofie og så sluttet jeg å lese?!?

Men du, hvordan vet du hva folk søker på for å komme til bloggen din?

Klem

EndeligMamma sa...

Ja, dette var en kjempe lur oversikt! Jeg har heldigvis bare lest to av bøkene, så har mange å glede meg til! :)

klem

June sa...

Hmm.. har ikke lest noe av henne jeg. Kanskje det er på tide nå!:)
Ha en fin kveld. Nå er det fruene!:)

FruLisa sa...

Takk for kjapt svar:-)

Pia sa...

Den siste boka har jeg ikke lest, men den ligger i bokhylla....Så i løpet av sommeren må jeg jo få tid til å lese den.
Tror Steinhuggeren er min favoritt

C ♥ sa...

Hei!

Takk for kjempe hyggelig kommentar hos meg. Alltid bra med litt lesetips :) Nå må jeg bla litt hos deg og kose meg litt.

Ha en fin onsdagskveld.
klem C ♥

ELIN sa...

Høres ut som hun har skrevet mange spennende bøker. Jeg har aldri lest noe av henne, men skal nok tenke på det neste gang. Jeg har vært i Fjellbacka manger ganger, og synes det er så koselig der :) Ønsker dere en riktig god langhelg. Klemmer fra Elin

marie sa...

Jeg er SÅ dårlig på krim, og jeg har skjønt at jeg går glipp av en hel del her! Når jeg en vakker dag får god tid, skal jeg lese det du her anbefaler! ...hmmmm, når blir det, tro?
God langhelg og 17.mai til deg og dine!
Klem:)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg har lest bok 2 t.o.m 5. Da følte jeg for en pause for alle bøkene blit littegranne like. Men dette er super ferielektyre, i paperback. Kommer sikkert til å lese de siste etterhvert også. ☺