søndag 29. august 2010

Blåbærturen

Idag var vi på blåbærtur med et vennepar og deres lille søtnos:-)
Gutta er det bare 9 dagers forskjell på og idag lekte de
kjempegodt sammen!! Vi hadde med pølser og
engangsgrill og koste oss i skogen.
Jeg er sykemeldt om dagen pga ryggen min,
så det begrenset seg veldig hvor langt vi kunne gå.
Venneparet vårt bor like ved skogen, og vi ruslet omtrent bare
gjennom hagen deres for å komme til blåbærhimmelen:-) Mannen har
aldri plukket blåbær før tror jeg, og med nyinnkjøpt bærplukker skred han til verket.
Mannfolka fikk nesten en konkurranse mellom seg om hvem som fikk mest, og de plukket
som gæærne, hehe:-) Vi gravide jentene satt bare & koste oss & så på (& lo litt av dem:-) !
(Med capser og like regnbukser løp gutta rundt og lekte i skogen)

"Det var en deilig sommerdag at Pelle sa til Kari
nå går vi ut i skogen for det er så mye bær.
Så får vi med oss Lillebror og Kjellemann og Mari
for det er nok å ta av, det er mange tuer der.
Men vi må ha en plukkekopp og den må være stor
så stormet alle sammen inn i kjøkkenet til mor.
Og Pelle fikk et melkespann og Kari fikk et krus
og Mari fikk en melkekopp og Kjell et kremmerhus.
Så fløy de opp i skogen i en glad og vilter flokk
og Lillebror fløy sist og skulle plukke i et lokk."
"Så kom de opp i skogen og så kom de til ei slette
der var det bare blått i blått så langt du kunne se.
Så satte de seg ende ned så spiste de seg mette
så fant de seg en tue hver og ropte; fritt for det.
Nå ser vi hvem som først får fullt, nå setter vi gang
og over hele sletta sa det; kling og pling og plang.
Først sang det i et melkespann, så klang det i et krus
det danset i en kopp og raslet i et kremmerhus,
men fra den minste tua sa det, plingeling i flokk
for oppi den satt Lillebror og plukket i et lokk."
- Alf Prøysen

Denne sangen har jeg sunget for småtten siden han var nyfødt
- jeg syns melodien er så herlig og teksten likeså.
Idag fikk småtten vært på sin første blåbærtur - forhåpentligvis ikke den siste!

Fangsten til mannen ble ganske så stor
- men det var omtrent like mange blader og kvister
som blåbær... Uværet tok oss på slutten og vi måtte løpe hjem
til huset deres, derfor rasket mannen med seg så mye han klarte på kort tid...
(da kom det med NOE annet også kan dere si)
Det tordnet og lynte og himmelen åpnet seg. Småtten ble litt redd
og mente på at "MANNEN DER OPPE" var litt sinna. (Tor med hammeren:-)

Ikveld ble det renset blåbær og laget litt syltetøy og fryst ned noen hele bær til smoothie!
Håper dere har hatt en fantastisk helg, god ny uke til dere alle!!!

13 kommentarer:

Mona Christin sa...

Deilig å ha litt bær i frysa. Har masse selv og det kommer godt med.

Pass på ryggen din. Vet alt om ryggsmerter.

Klem Mona C

Lynetmor sa...

Hei, så fin tur dere har hatt. Skal plukke litt blåbær en dag snart vi også, greit å ha litt i fryseren. Fine bilder :-) God bedring med ryggen din og ha en fin kveld :-)

★ Heidi ★ sa...

Heisann! Först av alt; GRATULERER med graviditeten!! Wow, saa herlig! Leste om den litt lange og saare veien dit, men endelig! Noen ganger tenker ikke folk seg om naar de spör om man ikke skal faa flere barn snart... Det er ofte et saart tema for mange som pröver.
Men jeg er saa glade paa deres vegne. Det kommer til aa bli saa fint og ikke minst stor stas for en som skal blir storebror.
Jeg ser paa mine gutter naa og er saa glad for at de har hverandre. De koser og leker og ler og tuller... og krangler;)
Herlig med blaabaertur da. Jeg er ogsaa en ivrig plukker da jeg faar sjansen. I dag har vi plukket björnebaer med vaare gjester her.
Ha en finfin kveld:)
KLEM!

Hege sa...

Jammen har dere fått plukket mye blåbær ja...så kjekt å ha liggende,og veldig godt i smoothie.

Ha en superduper kommende uke,håper ryggen blir bedre.

Klem Hege

Barbros lille verden sa...

så herlig med blåbærtur! det er noe av det koseligste jeg vet :)
jeg satt og gremma meg og så på de voldsomme mengdene blåbær som var på hytta i slutten av ferien, men det var nok bare å sitte pal ;)
blåbærturen får nok vente til neste høst!
den sjokoladefondanten deres så bare himmelsk ut, forresten ;)
nattaklem fra Barbro

Stine-Iren sa...

Kjempe koselig innlegg:)
Var i blåbærskogen sjølv for to veker sida:) Det er jo so godt!!!

Håpar dusnart blir bedre i ryggen:)

klem

Lykkeliten sa...

Så deilig! Tror vi også må ta oss en skogstur, slik at vi får fyllt opp fryseren før vinteren setter igang;) Blåbær og banan smoothie er deilig!!!

Håper dere får en super uke!
Klem♥

Stine sa...

Jeg å vil på blåbærtur!!! Hihi, men ille dårlig med blåbær her gitt... snufs... må si det er noe jeg savner her ja! Er jo noe av det beste, å gå på blåbærtur! Også smaker de så veldig godt når man tar det fremutover vinteren til kaker eller smootie! Anbefaler også noen nyplukkede bær med melk og sukker! *drømmer*
Så fin den regndressen var forresten! Han var veldig fin i den altså! Hihi, så den faktisk på xxl reklame på tv her.. og tenkte at den får ikke vi bruk for gitt! Men neste år... da må vi få tak i alt sånt! Så si ifra om du ser noen av disse på salg utover vinteren da! Så ber jeg mamma shoppe for meg! hihi

Ena sa...

Det så koselig ut! Det eneste som ikke frister er å rense blader ol. fra bærene! Ha ei fin uke du også :)
Klem Ena

Pia sa...

Koselig med blåbærtur! Og blåbær er jo både sunt og godt.
God bedring - og ha ei fin uke!

Lisas hjem og skatter sa...

Herlige bilder og tekst :) så gøy at guttene er så jevngamle, de kommer nok til å kose seg masse sammen!

ha en kjempefin dag! God bedring - håper at ryggen blir raskt bedre :)

klem

Lisas hjem og skatter sa...

OG gratulerer så masse med graviditeten søte deg!!! <3 utrolig glad på deres vegne.. vi er også av dem som får spørsmålet om nr 2 hele tiden.. men, men.. vi har ikke prøvd å få nr to, men, det er jo ingen selvfølge at en får flere.. så jeg svarer at det er jo ikke sikkert vi får flere en gang.. da blir de litt paff!

kos deg masse med den voksende magen - gleder meg til å følge deg videre :)

Janet sa...

Så herlig! Kjempedigg med blåbær. Blader og rask hører med de som er plukket selv, og derfor tenker jeg mange ganger at det er ikke så dyrt å kjøpe de ferdig plukka heller. MEN, det er ikke like stas. God bedring med ryggen og lykke til med graviditeten! :)