mandag 16. august 2010

Middagsplan

Jeg ble litt inspirert av Fru Lisas innlegg om middager, så her kliner jeg til også.
Kanskje jeg også kan inspirere noen??

I størstepiahuset er det en 5 ukers meny som henger innenfor den ene skapdøra.
Enkelt og greit og veldig "ålreit" å se på når vi skal ut på storhandel hver lørdag.
Jeg har funnet ut at jeg sparer masse tid og slitsom tenking på hva jeg skal ha til middag
hver dag jeg kjører hjem fra jobb. Jeg trenger som regel bare å handle en gang i uka:-)


Da jeg skulle lage denne 5 ukers menyen så satt jeg meg ned på pc'n - utrustet med
kokeboka mi og matprat.no. Jeg skrev ned alt jeg syns var godt,
det jeg syns var enkelt å lage og noe som var sunt.
(følte at jeg måtte ha med noe sunt også liksom:-)
Så delte jeg de inn i uker - sånn at ikke det ble
pasta 4 dager etter hverandre, eller 5 ganger
med kylling på en uke. Tirsdager og torsdager
vet jeg at mannen jobber sent, så da har jeg alltid lagt
opp til noe enkelt. Lapskaus f.eks. Eller Fjordland.
Småtten og jeg har spist
mye av det når vi har vært alene hjemme:-)


Så hvis du lurer på om du skal lage deg en middagsplan - GJØR DET:-)!!!
Det tar litt tid i starten, og man retter litt underveis og bytter
noe fra en uke til en annen,og vips så har man en
ferdig middagsplan. Jeg er veldig glad i å lage mat, men når
det bare blir stress i hverdagen, så kan lett middagen
bli et ork. Når man har små barn og
begge foreldrene er i jobb,
så sparer man både tid og penger på en slik plan.
Tid; fordi man slipper å stresse innom butikken annenhver dag,
tid til å lure på hva man skal ha til middag og
tid til å tine mat og finne fram ting.
Vet jeg at jeg f.eks skal ha kjøttdeig en dag, så tar jeg det
opp på morgenen. Og hvis jeg skal ha pannekaker,
så lager jeg ferdig røra på morgenen, mens
jeg smører mat til meg og småtten.
Da er det så mye lettere å komme igang med middagen
etter jobb;-) Penger sparer man på småting.
De tre - fire turene innom butikken i uka gjør at
man drar med seg mye unødvendig.
Jeg vet iallefall at vi her i huset har kastet endel mat
fordi den har gått utpå dato, og det gjelder sikkert mange fler også.
Nå syns jeg vi kaster mye mindre mat og det
er lettere å rydde i kjøleskapet (fordi det er mye mindre der).


Håper dette hjalp noen til å komme i gang med egen middagsplan!
Hvor mange uker man vil lage for er jo helt opp til en selv!;-)
LYKKE TIL!

8 kommentarer:

FruLisa sa...

Stas at jeg inspirerte deg:-) Kjempebra innlegg - virkelig en enklere hverdag med stohandling og god plan.

Selv med disse to på plass føler jeg at hverdagen er hektisk....

Klem klem

Kathleen sa...

Dette er så genialt lurt og enkelt! Vi har gjort det i over ett år og jeg kan ikke tenke meg å IKKE gjøre det :P

Men 5 ukers? du er gæærn, vi gjør 1 ukes ;)

klem

Janet sa...

Fantastisk! Dere er gode. Vi har gjort det 2 uker engang. Må innrømme at det var deilig å hver dag vite hva man skulle ha. Det er det som er halve jobben. Og det evinnelige spørsmålet "Hva skal vi ha til middag i dag" ble borte. Dette var jammen inspirerende!

Lynetmor sa...

Hei, jeg hadde en middagsplan for ca et år siden. Sånn 5 ukers. Men den har blitt borte nå....Nå ble jeg inspirert til å lage en ny en :-)

SURRESILJE sa...

Jeg er imponert! Og litt inspirert faktisk. Tror jammen jeg skal prøve! Etter jeg er ferdig med å spise restepølser... Ha en fin uke!

ELIN sa...

Oj, så flink du er,imponert. Sliter mest med å finne variasjoner som alle spiser jeg da, så bør kanskje sette opp en plan jeg også :) God middag! Klemmer fra Elin

Mona Christin sa...

Hei.

Dette hadde vært en god idé her også, men når du har en mann som ikke liker pasta så blir det kjedelig med bare ris og poteter.

Men du vet jo meg. Jeg får så mye impulser på jobben og som regel går middagen i en fei. For sånn er det når du jobber med middagen hele dagen. Hehe... Og gammeldags som jeg er liker jeg best norsk husmannskost.

Håper du får planen til å fungere.

Klem Mona C

Vivian sa...

Ja dette har jeg tenkt på en stund! Målet mitt er å få ferdig en lang plan før jeg skal begynne å jobbe! Takk for inspirasjon:)
KLEM Vivian