torsdag 27. oktober 2011

er du Halloweenklar ??

HALLOWEEN nærmer seg!

Mandag 31. oktober er dagen barna (og voksne:-) kler seg ut
og går fra dør til dør. Halloween feires alltid på 31. oktober,
ikke nærmeste fredag eller lørdag. Tenk om julaften eller 17.mai skulle
vært lagt til nærmeste lørdag, det hadde blitt litt kluss;-)!

Jeg har vært på harrytur og handlet godteri med plast eller papir rundt,
og selvfølgelig tatt endel av de tingene jeg liker selv,
sånn i tilfellet det skulle være noe til overs :-)
(Plast og papir rundt pga bakterier og smitte...)


Vil man ha besøk av utkledte barn på mandag, er det en god idè å lage
et halloweengresskar. Eller Jack 'o' Lantern, som amerikanerene kaller
den. Jeg har kjøpt gresskar på Mester Grønn (100.-) og til helga blir det
utskjæring;-) Sett gresskaret utenfor døra og tenn lys inni. Hvis man
derimot IKKE vil ha Halloweenbesøk, slukker man utelyset, og da holder
barna seg unna de eventuelle husene. Her på feltet hadde noen foreldre
gått sammen og laget et Halloweenskriv og der står alle "reglene" vi bør
følge 31. oktober. Det syns jeg var et kjempeflott initiativ, nesten
misunnelig på at jeg ikke kom på ideen selv:-) Lurt at noen gjør slikt,
for da blir det ingen som lurer på når og hvordan Halloween feires.

Disse lagde jeg på cupcakeskurset med Manuela,
de må jo bli brukt på ett eller annet på Halloween;-)


I går hadde jeg og småtten et DIY prosjekt,
nemlig Halloweenlykter. Små lykter til telys.


Jeg har en hobbykasse hvor jeg tar vare på tomme glass
i forskjellige størrelser. Nå fisket jeg fram noen
barnematglass og ett Fetaostglass.


Malingen kjøpte jeg på Søstrene Grene til 18,- pr stk,
og den oransje tråden er fra et gammelt garnnøste.
Det skal sies at den svarte malingen ble VELDIG
mørk så jeg prøvde å dra den ut så mye som mulig.


De ble ikke sånn veldig pene,
og det skyldes ikke småtten,
men mammaen som var så utålmodig
etter å bli ferdig at hun ikke gadd å
lete etter en mindre pensel så "ansiktet"
hadde blitt litt penere...
Men, men, moro var det iallefall:-)


Småtten syns heldigivs at de ble fine
(ho mor tok seg av mesteparten av
malingen. Småtten ble lei etter 2 maletak
på den første lykta, og malte heller
på ark:-) og det er jo det viktigste!


Noen andre som er klare for Halloween??
HER kan dere se andre innlegg jeg har hatt om Halloween.

Ha en super torsdag, bare en dag igjen til helg!!

8 kommentarer:

Annfrid sa...

Det blir nok en kjekk feiring. Her feires ikke Halloween, her går ungene Lossi, det er 12.des. Da går de fra dør til dør og samler inn snop men før de får noe i posen synger de en julesang.

Koselige lykter, det er jo så kjekt å lage noe selv.

Klem fra Annfrid

No.15 sa...

Så gøy! Kjekt med regler ja.
Lillegull er for lita til å gå knask eller knep, kanskje til neste år. Litt godis (med papir på) kjøpte jeg i dag i tilfelle det kommer noen hekser og spøkelser på døra - eller NÅR de kommer på døra :)
Ha en flott Halloween.

Lise

Hege sa...

Jeg får liksom ikke bestemt meg for om jeg liker Halloween eller ikke. Men ungene her har gått de siste årene.
Har også kjøpt inn litt godis,med papir. Tenkte også jeg skulle kjøpe noen kremmerhus-poser og fylle med popcorn også :o)

Klem Hege-mamma til 3

Mona Christin sa...

Hei snuppa.

Så kult med hjemmelagde lykter. At ikke jeg kom på det... Hihi.

Jeg har kjøpt gresskar på Rema i dag og jeg betalte bare 48 kroner. Vi har kgpris på de. Skal også skjære ut til helga.

Her er det ingen som følger regler likevel, så det skulle ikke forundre meg om de kom allerede i morgen. For min del er jeg ikke veldig fan, men pynter litt på trappa for jentenes skyld. Har knipset litt i dag faktisk.

Happy halloween.

Klem Mona C

englemor sa...

WOW du er klar for Halloween ;-)
Imponert!
Hos oss feirer ungene (siden de enda er så små...) Hallo-venn på barneskolen på lørdagen.
Det er et mildere alternativ hvor det ikke er lov å kle seg alt for skummelt og ungene går fra oppgave til oppgave for å tjene inn godter :-) Veldig gøy. Underholdning med tryllekunstner, trylleskole for de store og kåringer av beste kostyme.


Happy Halloween ;-)
Klem fra meg

Barbros lille verden sa...

Så gøyale lykter! Og artig med sånne ting man lager selv :)
Så bra med litt regler, det er ikke greit å vite hvordan man skal forholde seg alltid. Jentene i nabolaget skal nok gå en tur rundt her ja, vi får se om naboene har godiset klart da!
Nattaklem fra meg

Elisabeth, innerst i veien sa...

Her forhandler vi hardt siden mandag er skitreningsdag for åtteåringen. Lander visst på en halvtime godistigging rett etter trening. Noen retningslinjer er bra. De siste åra synes jeg det har blitt bedre, kun søte, snille små på døra, ikke større pøbler med egg og dopapir.

eventyrLise sa...

Jeg er veldig spent på når det kommer unger her. Vet nemlig om flere som skal ha fest lørdag... Er litt redd for at unger skal komme fredag, lørdag, søndag og mandag... Og her hjelper det heller ikke å skru av lyset. De kommer likevel :( så jeg skal skru av utelyset i helgen og koble ut ringeklokka. Har jo små barn som jeg ikke vil skal bli vekket hele kvelden!

Mandag derimot skal jeg ha en liten halloweenlykt utenfor med lys i og klar med godisbøtta :)

Hvor mye gir man egentlig til ungene? Holder det med en liten kjærlighet til hver? Har i år kjøpt ferdig innpakket godis som deg. I fjor ble det endel uten innpakking, men så tenkte jeg over dette med bakterier osv.