søndag 11. oktober 2009

Hjemmelaget fiskesuppe

Igår kveld lagde jeg hjemmelaget fiskesuppe, og den var SMASKENS:-)

Her kommer oppskriften:

Ca. 4 personer.
300g fisk (den du liker best eller litt blanding. Jeg brukte Findus pakke med oppskjært forskjellig fisk)
300g reker / krepsehaler (Her kan man også ha mer, da blir suppen drøyere)
2 middels store poteter
1 løk
1 gulrot
2 dl matfløte (man kan godt ta hele kartongen, iallefall hvis det er noen som spiser mye av de 4 pers:)
5 dl vann
2 fiskebuljongterninger
1 ss olje
salt
pepper

Slik går du fram:

Skrell potetene og skjær de opp i terninger. Gulroten skal skrelles og skjæres opp i fine strimler. Løken skal grovhakkes. Surr potetene i olje (jeg tok også 2 ss meierismør for det blir det så rund og god smak av, det er derfor den er så gul på bildet) sammen med løk og gulrot i 2 - 3 minutter. Hell på vannet med buljongterningene og la suppen koke i ca 15 minutter, til potetene er møre. Skjær fisken i terninger og la dem trekke i suppen i 3 - 4 minutter. Tilsett reker / krepsehaler (jeg brukte begge) og fløten, smak til med salt og pepper og server suppen rykende varm.

NAM!!!

Vel bekomme!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den så veldig god ut, skal jeg prøve :) Klem lillesøs

Størstepia sa...

Så bra;-) Den smakte kjempegodt! Litt anderledes med poteter i, men det var suksess:-)

Shy sa...

Takk for oppskrift. Trur eg skal prøve denne! Likar godt fiskesuppe, men er liksom ikkje nokon kokk.....