mandag 3. august 2009

Sjokoladefondant

Idag snublet jeg over en enslig og ensom sjokoladefondant i fryseren. For en stund siden lagde vi for mange posjoner til en middag, og frøs ned et par før vi stekte de. Det er helt genialt, for da kan man lage en STOR posjon (sånn at man VET man får for mange:) og fryse ned de som er til overs. Så tar man de bare opp fra fryseren og setter de rett i ovnen når man får lyst på!

Siden jeg fant denne stakkaren helt for seg selv, så måtte jeg nesten redde den fra kulda:-)

Slang den i ovnen og da den var ferdig kastet jeg meg over den;) Fyttirakkern, den smakte himmelsk! Derfor tenkte jeg at jeg skulle være så snille å dele oppskriften med dere:


150g smør
150g sjokolade (helst 70% kakao)
155g sukker
5 hele egg
75g hvetemel

Smelt smør og sjokolade over vannbad, og rør sammen med egg og sukker som er vispet på forhånd. Rør i siktet hvetemel. Ha i små former og stek 7-12 minutter på 160 grader – avhengig av hvor flytende du vil ha sjokoladen i midten.

Man må bare teste ut sin egen ovn, jeg syns jeg har fått de forskjellige hver gang...


Bon apetit:-)

3 kommentarer:

Line! sa...

N A M =)

Mona sa...

åhhhh...så go den så ut:)
farlig go..he he..elsker sjokolade.men det er en fristelse jeg ikke kan tillate meg selv om dagen hvis jeg skal klare å komme meg i shape igjen:)he he...meeeeennn,noe så godt:)he he...

Størstepia sa...

Ja, den er HELT rå!! Får vann i munnen bare av å skrive om den, hihi...