søndag 4. september 2011

Småttens andre sjørøverbursdag

Siden småtten har bursdag midt i fellesferien,
så arrangerte
vi en ekstra sjørøverbursdag for ham i august.

Døren og garasjen ble pyntet med sjørøverflagg
og sjørøverballonger, så gjestene skulle finne fram;-)


Innne var det både sjørøversabel og flagg!


Bordet ble pyntet med sjørøverduk (som jeg fant på Extra Leker)
og sjørøverpenger. Tallerknene og glassene fant jeg på Europris
og serviettene hos Søstrene Grene.
Jeg lagde like navnlapper på svarte sugerør, som jeg gjorde
i den forrige sjørøverbursdagen hans. Veldig greit, så alle
vet hvilket glass som er sitt.







Jeg hadde nemlig en plan på alle sjørøverpengene som lå utover.
Barna fikk i oppgave å telle seg 6 penger hver, og så gå til
kiosken. (Jeg lagde et skilt med kiosk og en meny på veggen,
ved inngangen til kjøkkenet!)

De måtte "betale" for både mat og drikke og senere for is:-)
Maten var småttens ønske, nemlig grillpølser.



Vi brukte flasketuten peker på som "gaveåpner".
Veldig greit, for da blir det litt mer orden over
gaveoppakkingen!


Til dessert hadde vi 3 fargers piratgele,

sjokolademuffins med svart sjø & vanilje muffins med blå høye bølger.
Jeg brukte svarte seigmenn som sjørøvere og lakrisbåter som båt.
Jeg la også svarte nonstop innimellom muffinsene som barna kunne spise.


Jeg lagde egne vimpler med småttens navn på den ene siden
og sjørøvere på den andre siden. Jeg lager det til i Word,
printer ut på vanlig ark og limer rundt en tregrillpinne. (Klipper den i 3 deler)


Etter muffins og gelè var det tid for is.
Jeg lagde ISKIOSK for barna inne på kjøkkenet,
bare ved å printe ut bokstavene og feste de til
vanlig tråd. Det ble kjempestilig!:-)

Jeg satt MAMMUT bordet til småtten i døråpningen,
og danderte bordet med TRESSis, PISTASJis, NON STOP,
strøssel, OREOkjeks, sjokoladesaus, karamellsaus og iskjeks.

De måtte betale med 2 sjørøverpenger hver, og stå i kø
og vente på tur. Alle barna syns dette var kjempestas:-)


Da alt sukkeret var fortært, var det greit å bevege seg litt,
så vi sendte hele hurven ut på trampolina.


Så var det klart for skattejakt.
Kaptein Sabeltann hadde gjemt dette brevet i stua,
og jeg fikk i oppgave å lese det høyt for barna.


Mannen gikk først rundt og gjemte skattene, som var
en Pezfigur til hver av barna. Like greit det, da det var
10 kroners tilbud på dem uken før hos Mega. Genialt.
Det var kjempespennende når barna fant et stort
KRYSS og de lette entusiastisk etter enda en skatt.
Når det sto navnet deres bakpå Pezfiguren ble
de stolte ;-)
I enden av den røde tråden hadde vi gjemt Kaptein
Sabeltanns skattekiste, som innholdt masse sjørøverpenger.
(De som jeg tidligere hadde pyntet bordet med og
barna brukte som betaling på is og pølser;-)



Jeg hadde også laget klart et eget tegnebord,
sånn i tilfellet været ikke var på vår side.
(Det ble heldigvis ikke noe problem:-)
DEr hadde jeg kopiert opp endel sjørøver-fargeleggingstegninger
og lagt ut fargestifter. Det hadde nok blitt mye brukt om det
hadde vært dårlig vær. Jeg hadde også noen "jentetegninger"
på lur, i tilfellet sjørøvere ikke var SÅ stas for snuppene
i bursdagen ;-) Tegningene fant jeg HER.


Da var småttens 4 årsfeiring endelig over,
nå lurer jeg på hva temaet for neste års bursdag
skal bli?:-) Det er jo på tide å begynne å samle
inn effekter, sånn at jeg har et helt lass når
bursdagen kommer i juli neste år!:-)

God søndag og ny uke til dere alle!

9 kommentarer:

Mona Christin sa...

Hei.

For en toppers bursdag. Her manglet det ikke på noe... Fin greie med iskiosk.

Neste år kan kanskje bli en utfordring, men jeg er sikker på at du finner på noe kult.

Ha en fin uke.

Klem Mona C

Vingesus og Julebrus sa...

Så utrolig flink du/dere har vært ! Er helt imponert, jeg. Alt var så gjennomført!

Gleder meg til det blir litt tema-bursdag for Linus også.
KLEM!!

Pia sa...

Se her ja, en skikkelig gjennomført piratbursdag! Kjenner igjen tallerkner, duker mm, har jo hatt en del piratbursdager etterhvert...

takhøyde sa...

wow!! Jeg holder på å dette av stolen her jeg sitter!! For et fantastisk bursdagsselkap!! Kan tenke meg piraten din er storfornøyd!!
Heidi :)

Ingunn sa...

Han småtten din er heldig som får så flotte og gjennomførte feiringer! Det er alle hans små piratvenner også!!

Masse inspirasjon å hente her altså!! :D

Inger-Lise sa...

Spennende med bursdagsfeiring. Så gøy at du deler detaljerte planer og aktiviteter fra bursdagen hans. Kjekt med all mulig inspirasjon til kommende bursdager. :)
Har ikke vært den store Sabeltann-dilla her i huset, men etter at vi var i Dyreparken i sommer og nå som det går nye episoder på barnetv så er Sabeltann blitt favoritten. :) Så da kan jeg nok bare begynne å gjøre klar til piratbursdag i januar og mars. hehe.. :)
God ny uke.
KLEM

Myntebo sa...

Wow, jeg er imponert! Så utrolig morsomt med kiosk! Takk for tips og inspirasjon!

eventyrLise sa...

Tøff bursdag!! Gjennomført :)

Vi skal ha sjørøverbursdag om 14 dager, men tror ikke det blir så gjennomført som hos dere :p

Takk for tips om sjørøverasjetter. Har tenkt på det. Eventuelt kjøper jeg hvite og stempler på sjørøvermotiver hvis jeg ikke finner :)

Linda S sa...

Det såg ut som ein flott bursdag! Så fin og gjennomført :)