søndag 24. mai 2009

Gravstille

Leste en ny bok mens jeg var på ferie - den het "Gravstille" og var en islandsk krimbok. Den var fin, men utrolig fæl. Fæl på den måten at i boken var det en mann som mishandlet kona si. Nå når jeg har fått barn er jeg mye mer følsom på slike temaer...
Boka utspiller seg omtrent som alle Camilla Läcknerg sine (Ja, jeg vet jeg sammenligner mye med de, hihi), i to tidsperioder og spiller fram og tilbake mellom de. Boken starter med at ei lita jente sitter i et bursdagsselskap og tygger på en menneskeknokkel... Dermed finner de et skjelett begravet langt utpå landet...
"Helten" i denne boka, Erlendur, minner på mange måter om Harry Hole. Litt sliten, lei av livet, sluskete kledd, røyker mye og er enstøing. Han nøster opp og finner selvsagt svaret på hvem som ligger i "graven".
En helt grei krimbok, terningkast 4.

Ingen kommentarer: