fredag 11. september 2009

Gulasj

Igår hadde jeg jentekveld, og på menyen sto GULASJ suppe:-)

Fikk ideen da jeg var i Budapest, for det er jo en ungarsk suppe. Jeg lette på internett og fant utrolig mange forskjellige oppskrifter, men endte til slutt opp på denne:

1 kg storfekjøtt

1-2 store løk, hakket

4-5 hvitsløkfedd

1 ss hvetemel

2 ss paprikapulver

9 dl kraft/buljong

1 boks hermetiske tomater

2 ss tomatpuré

salt

pepper

3 gulrøtter i biter

6 store poteter i biter

1 1/2 dl seterrømme


Brun kjøttet og ta det ut av kjelen. Stek løk og hvitløk mykt, dryss over mel og paprikapulver og rør godt. Spe med kraft og kok til en jevn saus. Ta i kjøttet igjen, tilsett de hakkede tomatene, tomatpuré, salt og pepper (etter eget ønske). Kok opp, legg på lokk og la trekke i ca 1 t. Ha i gulrøtter og poteter og kok opp. La dette småkoke på lav varme i ca 1 time. Smak til med salt og pepper og rør inn rømme like før du serverer.

Jeg serverte med fine rundstykker og smør, men det velger man selv.

VEL BEKOMME;-)

NAM NAM NAM :-)

2 kommentarer:

Myntebo sa...

Mmmm, det ser godt ut! Trenger stadig middagtips, kanskje jeg skal prøve ute denne?

Størstepia sa...

Den smakte iallefall kjempegodt:-)