onsdag 27. juli 2011

4 års sjørøverbursdag


Det var en spent liten Sabeltann som våknet
på morgenen torsdag 21. juli.
Det vanket sjørøvergaver og muffins til frokost,
og DET kan en sjørøver like ;-)


Hytta var pyntet til randen med sørøvereffekter,
og disse ballongene fant jeg faktisk på
en butikk på Gran Canaria ;-)
Bordet var pyntet med sjørøvertallerkner, kopper & servietter
fra en dagligvarebutikk i Danmark. Jeg elsker å finne slike
ting når jeg er på ferie, og tar med meg alt jeg kommer over:-)
(til stor ergrelse fra mannen:-)

Navnlappene på sugerørene fant jeg HER.
Jeg merket bildet og kopierte det inn i
Word, hvor jeg skrev på navnene til de små piratene ;-).
Sugerørene er fra Søstrene Grene,
og flaggene som ligger på bordet kjøpte
jeg på Toys 'r' us.





Jeg burde kanskje ha kjøpt et sjørøverkostyme til
lillesøster også da vi var i Dyreparken, men siden
vi ikke gjorde det, så ble hun pyntet med
kjole og hårbånd.
Verdens søteste er hun uansett ;-)





Pynting utendørs.


En ordentlig Sabeltann ;-)


Jeg lot ikke småtten pakke opp gavene da
gjestene kom & gav de til ham,
men samlet alle sammen i
en haug, og da alle
var kommet
tok vi "flasketuten peker på",
og den som flasken stoppet på skulle gi gaven sin.
Dette for å få litt mer struktur og fordi jeg ville få med meg hva han fikk.
Det var moro for alle barna ;-)!

Barna spiste grillpølser, mens de voksne fikk hamburgere.
De fleste av barna hadde nemlig med seg foreldrene,
ettersom vi har hytte like ved vannet, syns vi det
er veldig greit at barna har med foreldrene.

Så var det dessertbordet.
Småtten bestilte sjørøverskipkake, og da var det
bare å sette igang med bakingen. Jeg lagde bare en
langpannekake fra TORO, som jeg delte i 3 like deler.
Oppskriften på hvordan du lager kaken finner du HER.
Det gikk faktisk overraskende greit! Den ble litt skjev, men
det er jo bare fordi skuta har seilt på de syv hav ;-)!


Seilene lagde jeg på pc'n, og brant rundt med lighter.


Sjørøverlysene fant jeg på Søstrene Grene.


Piratene ombord i båten er seigmenn og kanonene er
laget av melkerull og iskjeks.
Rundt skuta la jeg endel sjokoladepenger, non stop og annet godteri.
Piratmuffins var en annen ting småtten bestilte,
da lagde jeg vanlige muffins
(oppskrift HER),
pyntet med grå smørkrem
(oppskrift HER)
(sjokoladesmørkrem som jeg farget med svart konditorfarge),
og lagde små piratvimpler. De som ikke hadde vimpler på
seg, hadde små sverd.


Piratformene fant jeg til 10,- på Ica Maxi ;-)


I tillegg til kake og muffins, lagde jeg gele.
Jeg lagde blåbærgele, og farget så godt jeg
(Jeg måtte ha i MYE)
Etter kakegildet var det klart for skattejakt.
Kaptein Sabeltann hadde nemlig vært på hytta på
natta og gjemt en skatt. Det lå et skattekart oppi en
gammel sjørøverskute inne på hytta, hvor Kaptein Sabeltann
hadde skrevet en beskjed til alle de små piratene!



Siden det var endel små barn på besøk, lagde vi ikke et vanlig
skattekart (som ville vært veldig vanskelig å skjønne for dem), men 
hang opp ballonger de skulle følge. 
Her ser dere småtten i FULLT firsprang mens de leter etter skatten!:-) 


Da de trodde de hadde funnet skatten nede ved stranda,
var det enda en ny beskjed fra Kaptein Sabeltann;
"Nå lurte jeg dere godt!!
Dere må nok lete litt til
- følg tråden,
så kanskje dere finner skatten."

Da hadde mannen lagt en hyssing, som
var festet til skatten litt lengre bort på stranda.

Både barn og voksne syns det var veldig gøy!


Da vi var i Dyreparken kjøpte jeg en
Kaptein Sabeltann skattekiste,
den la vi bak noen busker
med godteposer oppi.




Dette var en TOPP dag, vi var superheldige med været
og både små og store koste seg.
Håper dere andre har fått noen
tips også;-)!

22 kommentarer:

Ida sa...

WOW! Jeg er mektig imponert over innsatsen din/deres. Dette må jo virkelig ha vært en drømmebursdag:-)

Vilmelinas liv - Ellen-Marie sa...

Tusen takk Kjersti:)!!For en utrolig bursdag dere har ordnet til, det måvære enhver lille gutt sin drømmebursdag!! Fine, fine barn du har altså :)
Klem!

ingrid sa...

Så ut som en kanon bursdagsfeiring!!! Masse gode tips her pia...takktakk :-)

Cecilie's hverdagslykke sa...

Oi, for et gjennomført bursdagsselskap. Kan tenke meg du hadde en godt fornøyd pirat!! Og for noen lekre kaker, jeg er mektig imponert ;) Veldig flott blogg du har, legger deg til i leselista mi og gleder meg til å følge deg videre. Ønsker deg en videre fin kveld, klemmer fra Cecilie.

ELIN sa...

For et herlig og gjennomført pirat selskap for den flotte 4-åringen. Du har vært kjempeflink til å ordne, så ikke rart de var veldig fornøyde :) Klemmer fra Elin

Ingvild B sa...

Herlighet for en bursdag!
Hvordan skal du toppe denne? Hehe..

Jeg blir helt rørt jeg over innsatsen
Du har vært kjempe flink!!! =}

Jeg kjøper også bursdagseffekter
(og mengder av kakepynt!) når vi er ute å reiser..
(til mannens fortvilelse..hehe..
MEN det kommer jo godt med!)

Fantastiske bilder! =}

Klem

Tina sa...

Åh, for en fantastisk bursdag *ønsker seg* :)

Så deilig med bursdag på sommeren og å kunne bruke hytta!

Kjempefin kake, liker at det er kaker som det ser ut som normale folk har lagd, og som det kan tenkes jeg kan klare å lage en gang i løpet av Hermans barndom :)
Ser på Freias hjemmekonditori at dem bruker tyrkisk pepper for å farge geléen og gi smak, kanskje en idé?
http://www.freiahjemmekonditori.no/?id=9&type=Recipe#dessert

Kjekt med flasketuten peker på syns jeg, så slipper man mer kaos når gjestene kommer. I tillegg så blir både den som får og den som gir mer oppmerksomme og forventningesfulle (skriver bak øret) :)

Morsom skattejakt, nydelig tuppe, flinkis mamma og stor fin gutt.

Fortsatt god sommer til dere.

Klem fra Tina.

SURRESILJE sa...

Jeg er imponert! For et gjennomført kalas! Gratulerer!

★ Heidi ★ sa...

Hjelpemeg, jeg böyer meg i stövet. Helt utrolig imponert over innsatsen her! Du skulle hatt en medalje for arbeidet du har staatt for her:)
Og takk for 1000 tips til neste bursdag. Gid jeg klarer det 1/10 del saa bra som deg!
KLEM!

Hegeslilleboble sa...

Så fantastisk flott bursdag for en liten pirat! Jeg har også laget den kaka et par ganger, faller alltid i smak:).

Lynetmor sa...

Hei, for en fantastisk bursdag dere laget! Kjempe fint pyntet og så spennende med skatteleting :-) Så supert ut! Ha en fin morgendag :-)

Kristin Kreativius sa...

Har du sett! Ååå! Så stilig bursdagsfest! Tipper det var en sliten og fornøyd 4åring utpå kvelden :) Tøff sjørøver, og søøøt lillesøster:)

Guttemamma sa...

Supermamma!! Gratulerer til den lille piraten også!! Jeg syr mange vimpler(hurra),men husker faktisk din...for jeg strevde med de tallene:-)
Klem♥

Tindrande Auge sa...

OIoioi sååå kult, det må ha vært den beste bursdagen! UUtrooolig flink du er!! Klemmer fra Nina

Kristin sa...

For en gjennomført sjørøverbursdag da! Imponert! Det var nok en lykkelig 4 åring som la seg den kvelden, og sikkert lykkelige foreldre som kunne hvile på lauvbærene :) Herlige bilder! Klem, Kristin

Vivian sa...

Wow!! Her var det gjennomført. Så flink du er.
Tenker meg gutten din og alle gjestene koste seg masse.
Stilig med skattejakt. Og ikke minst fine bilder.

De koppene og muggen med prikker er fra Aspegreen. Jeg har kjøpt mine i en butikk her i Kr.sand. Finnes nok i flere interiørbutikker:)

Klem Vivian

mona sa...

Wow, snakk om gjennomført feiring!! Jeg er mektig imponert.. Takk for masse fine tips :)

Marie S sa...

WOW! for en bursdag.
`du er flink!

Høvebakken sa...

Så flink dere har vært å ordne til! Tenkt at vi skal ha sjørøverbursdag for lillemann som blir 2 år i November:)

Gunnhild sa...

fantastisk bra gjennomført!

tydelig at du har hatt dette i tankene lenge, og samlet de små detaljene over tid..imponert!

Marita sa...

Wow! Jeg er imponert!! For en fantastisk bursdagsfeiring det må ha vært. For de andre mødrene blir vel dette som å hoppe etter Wirkola :)

Her er det 2 års dag snart, men han har heldigvis ikke mange krav enda ;)

Unknown sa...

WOW, jeg er ihvertfall imponert. jeg har nå alt jeg trenger til 3-årsdagen til sønnen min. Takket være deg:)