søndag 20. februar 2011

Sjørøverbursdag

Månedens tema hos Foreldremanualen er barnebursdager,
og jeg som har en liten gutt født i slutten av juli, har en tendens
å vende tilbake til sjørøverbursdager. Det passer så utrolig
bra å ha en slik bursdag når vi bor på hytta, for da "graver
jeg ned" sjørøverskatter og vi går på skattejakt og om det
er vær til det, så kan noen gå planken.
Det er bare fantasien som setter grenser...

Hele året gjennom ser jeg etter bursdagseffekter, man vet
aldri hvor eller når det dukker opp noe som er morsomt
å bruke i bursdag:-)! Noen ganger selges tilogmed ting
på tilbud, og da er det jo ekstra moro:-)
Søstrene Grene er alltid et sted jeg finner mye bursdagseffekter.
HER kan dere også få endel tips og man kan laste
ned forslag til bursdagsinvitasjoner.


Disse sjørøvereffektene fant jeg på Helt i 100, en side jeg
brukte på småttens 3 års bursdag (Thomas toget effekter).
Her er det bl.a bordkort, isbitformer, muffinsformer,
kakedekorasjoner mm. De har utrolig mange temaer
der inne, gå inn & titt om det er noe dere kan bruke
i neste barnebursdag:-)


Også på CACAS er det masse fint;
kakeformer, muffinsformer, kakelys og parasoller.

Da jeg skulle lage invitasjoner til småttens 2 årsdag syns jeg det
var litt moro å lage dem som sjørøverkart, så jeg brant litt
rundt alle arkene, og de ble kjempetøffe! Så bandt jeg bånd
rundt og hang på sjørøver-navnelapper.
Selve invitasjonen kan dere se på det første bildet i innlegget her:-)

Jeg fant sjørøvervimpler på en matbutikk i Spania,
og disse sjørøverballongene på en annen butikk i Spania.
Mannen mente jeg var småsprø som gadd å dra med
slikt hjem, men jeg syns det er supermoro å gå å finne
slike "skatter" når jeg er på ferie:-)

Bordet var egentlig ganske enkelt, jeg kjøpte bare en
svart papirduk på Nille og pyntet med hvite enkle
engangstallerkner. Jeg lagde egne dødningehoder
som jeg klippet ut og la på bordet.
Sjørøverservietter hadde jeg ikke funnet, så jeg
brukte bare småttens voksfarger og tegnet på et
dødningehode + navnet til den som skulle sitte der:-)
Vi pyntet opp med vimpler ute og selvfølgelig sjørøverflagg.
Jeg lagde et sjørøverkart som jeg gjemte oppi en gammel skute
(på toppen av det hvite skapet til venstre over her),
og de eldste barna tok kommandoen og ledet de mindre barna fram til
skatten. Det var godteposer til alle, og alle syns det var
superstas med ordentlig skattejakt. (Jeg syns også det var
kjempemoro, hehe:-) Heldigvis har vi stort uteareal
rundt hytta, så de måtte gå en ganske lang runde før de
fant skatten!
Jeg bakte ingen sjørøverkake, men prøvde meg på denne
som jeg fant inne på Tine sine sider. Den ble ikke SÅ fin,
men det smakte jo sjokoladepudding:-)

HER kan du få noen tips fra Freia om sjørøverbursdag!
Sjørøvermuffins.

Om dere ser etter flere sjørøverkake-oppskrifter og ideer,
gå inn på google.no - bilder, og søk på sjørøverkake,
der er det utrolig mange fine og fantasifulle kaker!

Dette året blir det nok sjørøverbursdag igjen, ettersom
det blir tur til Dyreparken og Kaptein Sabeltann i
sommerferien. Da kan jeg tenke meg det blir superstas
å ha egen sjørøverbursdag på slutten av sommeren:-)
Jeg har plukket med meg litt bursdagseffekter her
& der, så nå har jeg igjen et lite sjørøverlager på lur:-)
Noe har jeg funnet hos Søstrene Grene, noe i en
matbutikk i Danmark, ballongene på en billigbutikk
på Gran Canaria og resten på Extra Leker.
Håper dere fikk noen gode ideer og tips her!
(Gleder meg allerede til å pynte opp til 4 årsdagen til småtten jeg;-)

6 kommentarer:

Bekka sa...

Dette må ha vært den perfekte sjørøverbursdagen! Så flott du hadde ordnet det :)
Ha en fin søndag.
Klem fra Bekka

Inger-Lise sa...

Så mye fint bursdags-stasj. Jeg shopper også part-stasj hele året, og har nå utrolig mange kakelys i skuffen.. he he..
Hørtes ut som en knall burdagsfeiring i fjor, og etter besøk hos Sabeltann blir det sikkert ekstra stas i år med sjørøverfest. :)

Annfrid sa...

Så flink du er til å tenke framover. Jeg driver ofte å leter en eller to uker før:-)
Det har vært noen sjørøver bursdager her også. Jeg har funnet en genialt enkel sjørøverkake og den blir spist opp hver gang. Jeg lager bare Toro sin brownies i en rund form. Klipper ut et dødningehode og legger oppå kaka også strør jeg med melis, tar bort papiret og 1,2,3 en kjempe tøff dødningehodekake.

Klem Annfrid

Huldra sa...

Temabursdager er topp, og sjørøver er alltid aktuelt. Du har jo virkelig funnet en hel masse for å få riktig effekt. Topp! :)

Birthes Verden sa...

Her var det mye flott.
Og skal si du kan planlegge. Jeg en sånn som tenker masse på hvordan det skal bli, men løper likevel rundt som en skadeskutt måke for å finne saker og ting sånn i siste liten.

Camilla sa...

Artig med skikkelig gjennomført bursdag i piratenes tegn!

Nå er det ikke lenge igjen for oss. Blir spennende å snart skulle få treffe de små knøttee vi har bært på i 9mnd.

Klemmer fra meg.