søndag 22. mars 2009

Reisetips 1: JAPAN

Her kommer mitt første reisetips. Det er fra Japanturen vår, sommeren 2006.

Vi startet turen i Tokyo - en flott by med mange fantastiske mennesker. De er utrolig vennelige, japanerne, selvom de ikke forstår engelsk, prøver de å veive med armene og peke og tegne, og da finner man ut av ting etterhvert uansett :)! Tokyo er en STOR, STOR by, med enormt mye mennesker. De har det tydeligvis veldig travelt, japanerne. De småjogger uansett hvor de skal og er litt småstressa alle sammen.

Det første vi gjorde var å ta t-banen til verdens mest traffikerte fotgjengerfelt. (Shibuya) Satt oss på Starbucks i 2. etasje og speidet utover folkehavet.

Shopping kan man gjøre hvor som helst i Tokyo. Men et morsomt sted å dra å shoppe er i Harajuku. Der kler ungdommene seg helt snålt og sminker seg så de ikke er til å kjenne igjen.

Vi dro også til Mount Fuji, Japan's høyeste fjell, men den dagen var det tykk tåke, derfor ingen bra bilder. Det hadde sikkert vært fantastisk utsikt utover om det hadde vært klarvær. Vi bestilte en busstur innkludert lunsj og en båttur et stykke fra fjellet. Ordnet alt der nede.

Ellers dro vi til Yokohama, som egentlig regnes som endel av Tokyo, men det tar en time å reise dit med tog.

Vi bestilte et Japan Rail Pass før vi dro hjemmefra og man kan bestille så mange dager man ønsker. Dette er mye billigere og man kan bare kjøpe det utenfor Japan. Japan Spesialisten hjalp oss med dette!

Yokohama var et flott sted, gå opp i Marine Tower for å se utsikt, men vil du VIRKELIG se noe og ta verdens raskeste heis (var det i 2006 iallefall:), så må dere ta turen til Landmark Tower og dets "Sky Garden". Det er laaaaangt ned om dere lurer!

I Tokyo bør man også dra på Tsukiji Fishmarket. Det starter kl 06 om morgenen og man bør helst være der rundt det. Det er da det er mest action. Men pass opp for små-sprø japanere på små biler inni gangene på markedet. Jeg var vettskremt & holdt på å bli nedkjørt mer enn en gang!!

De har Disneyland i Tokyo også, men det meste er dubbet til japansk. Det er allikevel koselig å gå der inne bare for å høre tegnefilm-musikken og spise Mikke-vaffel:)

Andre ting i Tokyo man bør se: Tokyo Stock Exchange (det var min kjære som absolutt skulle dit), Tokyo Tower for å se utsikten og middag på Grand Hyatt (der Scarlett Johansson & Bill Murray satt i baren på "Lost in translation") hvor det er fantastisk utsikt utover byen.

Vi tok toget nedover og stoppet innom Kyoto, Osaka, Kobe, Himeiji, Hiroshima, Fukuoka(ikke bilde herfra) & Nagasaki. Alle er flotte byer og bør besøkes om man har mulighet! Bildene er fra byene overfor i riktig rekkefølge: